Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. | |
Swedish shoppinglist of bronze parts for 342/2005 |
Post Reply |
Author | |
skipper
Vice Admiral Joined: 16 February 2008 Location: Sweden Status: Offline Points: 825 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 April 2014 at 12:49 |
Brons delar http://mitabmarin.se/kategorier.php?kid=277-720-780Brons kulventiler http://mitabmarin.se/lista.php?kid=277-720-747-7541. Ital Nordic bronsdelar till septitank 38 mm slang1 st Ital Nordic art nr 0321 803 bordsgenomföring rund fläns brons, 1 ¼” 1 st Ital Nordic art nr 0321 853 vinkel 90 grader inv/utv brons, 1 ¼” 1 st Ital Nordic art
nr 0321 833 kulventil brons, 1 ¼” 1 st Ital Nordic art nr 0321 949 slangnippel räfflad stos brons, 1 ¼” – 38 mm 2. Ital Nordic bronsdelar till tvättfat 19 mm och duschdränpump ½”1 st Ital Nordic art nr 0321 801 bordsgenomföring rund fläns brons, ¾” 1 st Ital Nordic art nr 0321 831 kulventil brons, ¾” 1 st Ital Nordic art
nr 0321 881 sexkantsnippel brons,
¾” 1 st Ital Nordic art
nr 0321 861 T-rör brons 1 st Ital Nordic art
nr 0321 941 slangnippel räfflad
stos brons, ¾” – 19 mm
1 st Ital Nordic art
nr 0321 922 *** bussning red brons, ¾” –
½” 1 st Ital Nordic art
nr 0321 935 *** slangnippel räfflad stos
brons, ½” – 13 mm *** bussning reducering krävs för att kunna koppla in 13 mm slang 3. Ital Nordic bronsdelar spolvatten toalett 19 mm1 st Ital Nordic art nr 0321 801 bordsgenomföring rund fläns brons, ¾” 1 st Ital Nordic art nr 0321 851 vinkel 90 grader inv/utv brons, ¾” 1 st Ital Nordic art nr 0321 831 kulventil brons, ¾” 1 st Ital Nordic art nr 0321 941 slangnippel räfflad stos brons, ¾” – 19 mm 4. Ital Nordic bronsdelar till diskho 25 mm (varvet använde ¾”)1 st Ital Nordic art nr 0321 802 bordsgenomföring rund fläns brons, 1” 1 st Ital Nordic art
nr 0321 832 kulventil brons, 1” 1 st Ital Nordic art
nr 0321 944 slangnippel räfflad
stos brons, 1” – 25 mm Edited by skipper - 22 April 2014 at 13:05 |
|
Cheers,
Skipper Former owner of Hanse 342 2005 (Sparcraft mast, white hull, wheel steering, deep draft keel, short rudder) |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet Joined: 24 August 2005 Location: Sweden Status: Offline Points: 4262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Thanks!!!!!!!!!!!
Much appreciated. Johan |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet Joined: 24 August 2005 Location: Sweden Status: Offline Points: 4262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller som vi säger på svänska: tack så micke. (Jag glömde att inlägget låg i den svenska delen av forumet.)
Johan |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet Joined: 24 August 2005 Location: Sweden Status: Offline Points: 4262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jag funderar på att byta i etapper och koncentrera mig på toatankstömningen eftersom det verkar som den är den mest utsatta kulventilen och genomföringen och då är det ju praktiskt att byta tvättfats- och duschdräneringsgenomföringen samtidigt. Med andra ord, allt som finns i skåpet på toaletten (punkt 1 och 2 ovan). Om jag räknat rätt blir kostnaden för delarna runt 2000 kronor.
Har jag rätt i att det under punkt 2 skall vara 2 stycken av varje slangnippel och bussning efter T-röret? Hur gör man för att få tätt vid monteringen? Lin eller Loctite? Och hur gör man bäst med Sikaflexen? Ska man efterdra när det har härdat eller drar man åt från början? Johan |
|
skipper
Vice Admiral Joined: 16 February 2008 Location: Sweden Status: Offline Points: 825 |
Post Options
Thanks(0)
|
Här finns en pdf fil med bilder så att du lättare kan följa inköpslistans rader (jag lyckades inte bifoga filen här) http://www.hanseklubben.se/wpc/forums/PostAttachment.aspx?PostID=8301
Har beställt 1 och 2 men om jag lyckas smörja kulventil för septitanken väntar jag nog till hösten. Hur smörjer man kulventilen utan att skada gummislangen? Jag tänkte så här: steg 1 Ta bort gammal genomföring Steg 2 Använd West System epoxy på kanterna, tar troligen 1-2 dagar för det att härda Steg 3 Provmontera mtp när kulventilen bottnar (dess riktning) och märk med en tuschpenna vad som skall vara uppåt på genomföringen. Kleta på Sikaflex från utsidan och montera genomföringen så att det blir en "packning" på ca 1-2 mm (tändsticka eller tandpetare kan användas som mätsticka). Låt packningen härda. (Troligen bra med en packning inne i hålet samt mellan flänsen och skrovet) Steg 4 Nästa dag kleta rikligt med Sikaflex inifrån och dra åt den stora muttern. Går säkert att montera övriga delar med lin för proffsen, jag kanske gör med teflontape/gängtape (eller Loctite 577). Kan vara bra att montera alla delarna på T-röret innan det monteras som en stor klump. Edited by skipper - 23 April 2014 at 12:52 |
|
Cheers,
Skipper Former owner of Hanse 342 2005 (Sparcraft mast, white hull, wheel steering, deep draft keel, short rudder) |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet Joined: 24 August 2005 Location: Sweden Status: Offline Points: 4262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hur mycket hade du tänkt byta innan sjösättning? Om du inte byter bajstanksgenomföringen, byter du bara genomföringen till handfatet då? Missförstår jag dig? Eftersom jag kommer lyfta min båt i slutet av juni har jag ju möjlighet att ta del av dina erfarenheter, därav frågan. Johan |
|
skipper
Vice Admiral Joined: 16 February 2008 Location: Sweden Status: Offline Points: 825 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Johan
jag hade tänkt byta de 2 kopplingarna under handfatet samtidigt, beställde för 1 och 2 i shoppinglistan ovan men genomföring och kulventil för handfatet blev restnoterade. Väntar fortfarande på de restnoterade delarna. Igår sjösatte jag skutan och hade då smörjt upp alla de gamla kulventilerna med 5-56 och ATF olja (ATF olja sägs vara snäll mot gummislangar). Om du vill byta så beställ i god tid dvs NU så att du inte står där utan delar den dag du lyfter får åretsbottenmålning.
Edited by skipper - 07 May 2014 at 09:50 |
|
Cheers,
Skipper Former owner of Hanse 342 2005 (Sparcraft mast, white hull, wheel steering, deep draft keel, short rudder) |
|
skipper
Vice Admiral Joined: 16 February 2008 Location: Sweden Status: Offline Points: 825 |
Post Options
Thanks(0)
|
De restnoterade VVS kopplingarna leverades efter sjösättning 2014 så under våren 2015 fick jag möjlighet att montera de nya bronsdetaljerna.
De gamla VVS kopplingarna till septitank och tvättfat hade säkert funkat några år till men nu är det bytt. Kolla gärna hur ojämn tjockleken är på skrovet runt hålen så börja tidigt om du vill plasta det jämnare. |
|
Cheers,
Skipper Former owner of Hanse 342 2005 (Sparcraft mast, white hull, wheel steering, deep draft keel, short rudder) |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk |