myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Denmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Hold din propel ren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hold din propel ren

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ma Lai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hold din propel ren
    Posted: 11 November 2012 at 20:54

Der findes mange gode råd omkring renholdelse af propel. Nogle er gratis mens andre er ret kostbare. Har selv prøvet at købe en flere hundrede kroners spraydåse unden, at det havde nogen synlig effekt. Andre siger, at man skal vaske proppelen i saltsyre, eddikesyre, afkalkningsvand fra kaffemaskine eller sågar ens egen morgenurinDead

En af kammeraterne på havnen fortalte mig, at han altid polerede hans propel med gammeldags Brasso. Nu har jeg selv prøvet det i de sidste 3 år, og jeg har ikke en eneste ruer eller anden begroning på propellen, når båden tages op i efteråret. Den kan rengøres og poleres på under en halv time, så den ser ud som på billedet. Når jeg monterer den igen til foråret giver jeg den et ordentligt lag Brasso igen uden at efterpolere.

PS: jeg vil ikke stå til regnskab for, om Brasso er på listen over forbudte stoffer og materialerAngry

Med venlig hilsen

MaLai af Nyborg
Back to Top
Jøvani View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jøvani Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 November 2012 at 22:11
Hei,

Det høres ut som et godt og enkelt middel! Jeg har førøvrigt samme type propeller. Jeg søkte på Google of fant flere Brosso produkter. Kan jeg spørre om det er denne du har benyttet! hilsen Jøvani
Brasso Brass Polish
Jøvani Hanse 411 #189

Tønsberg

Norway
Back to Top
Ma Lai View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ma Lai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 at 06:03

Hej Jøvani

Jeg bruger Brasso Pudsecreme til Kobber & Messing. Den kostede ca. DKR 30, og er ikke tom efter tre år, så det er også ganske billigt at holde sin propel renWink

Den gamle kendte, som jeg husker min mor pudsede messing i, da jeg var barn for 40 år sidenLOL

Back to Top
Jøvani View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jøvani Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2012 at 20:33
Mange takk! Jeg skal prøve din metode neste sesong.
hilsen

Jøvani
Jøvani Hanse 411 #189

Tønsberg

Norway
Back to Top
alidal View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote alidal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2012 at 07:02
Selges dette i Norge?
Hanse 400#655
Back to Top
Jøvani View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jøvani Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2012 at 11:37
Hei,

Fant mange forhandlere i Norge. Se en litt dårlig paste fra web siden, men den kan leses med litt tolmodighet!

hilsen
Jøvani

Gunnar Grorud
Prof Dahls gt 35
0353 OSLO Norge

Epost: gunnar@gunnargrorud.no

priseR

Alle priser er oppført inkl mva og (eks mva i parentes). Dette viser statens del av prisen på hvert salg! Priser og størrelser med forbehold om feil eller forandringer. Prisene er i NOK og gjelder fritt levert Oslo. Ved salg under 1.000,- eks mva/poto kommer et faktura tillegg på 50,-

BRASSO FORHANDLERE

Asker: Asker Gull-Sølv-Ur AS 66 78 10 84 begin_of_the_skype_highlighting              66 78 10 84      end_of_the_skype_highlighting Bergen: Musikk-Miljø AS 55 23 60 30 begin_of_the_skype_highlighting              55 23 60 30      end_of_the_skype_highlighting Bærum: Loftet Interiør AS 67 54 63 92 begin_of_the_skype_highlighting              67 54 63 92      end_of_the_skype_highlighting Molo AS 67 17 00 58 begin_of_the_skype_highlighting              67 17 00 58      end_of_the_skype_highlighting Skattkammeret Antikk 918 43 123 begin_of_the_skype_highlighting              918 43 123      end_of_the_skype_highlighting Thomas Morisbak Antikk 400 13 722 begin_of_the_skype_highlighting              400 13 722      end_of_the_skype_highlighting Drøbak: Corniche Antique 41 57 49 48 begin_of_the_skype_highlighting              41 57 49 48      end_of_the_skype_highlighting Gol: Soon Antik 913 24 544 begin_of_the_skype_highlighting              913 24 544      end_of_the_skype_highlighting Hønefoss: Hønen Antikk 977 09 759 begin_of_the_skype_highlighting              977 09 759      end_of_the_skype_highlighting Oslo: BG Nor AS 22 90 57 70 begin_of_the_skype_highlighting              22 90 57 70      end_of_the_skype_highlighting Billakkspesialisten A/S 22 69 38 80 begin_of_the_skype_highlighting              22 69 38 80      end_of_the_skype_highlighting Brukth. Old Fashion 917 41 478 begin_of_the_skype_highlighting              917 41 478      end_of_the_skype_highlighting Hegdehaugen Jernvareh. AS 22 40 06 05 begin_of_the_skype_highlighting              22 40 06 05      end_of_the_skype_highlighting Jernia Skillebekk 23 13 13 13 begin_of_the_skype_highlighting              23 13 13 13      end_of_the_skype_highlighting Karoline Antikt & Brukt 22 52 01 60 begin_of_the_skype_highlighting              22 52 01 60      end_of_the_skype_highlighting Loftet Antikviteter 22 44 45 66 begin_of_the_skype_highlighting              22 44 45 66      end_of_the_skype_highlighting Sandnes: Antikk & Auksjon 51 60 80 30 begin_of_the_skype_highlighting              51 60 80 30      end_of_the_skype_highlighting

Voks og Trebehandling:

BDURAGLIT BRASSO
Pussevatt for kobber, messing, tinn, aluminium, krom etc.
En boks, 95g vatt kr. 85 inkl mva (forh. har rab.)
Vatten er drøy i bruk. Det er viktig å sette lokket rakst på.
(For tiden er det vanskelig å levere Silvo)

Jøvani Hanse 411 #189

Tønsberg

Norway
Back to Top
H8jer View Drop Down
Rear Admiral
Rear Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H8jer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2012 at 19:37
Hej

Minuskalk fra supermarkedet er godt.

/H8jer

Blue Nose - Hanse311#16 - Tiller - VP MD2020-D MS25S Ratio 2.47:1 VP Folding Propel 16x11 - Z-spars Red Label Mast North Main/Jib
Back to Top
Flemming_M View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flemming_M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2012 at 09:28
Hej Mads
Det ser rigtig godt ud.  Jeg har lige poleret propel og blade på polermaskinen på min arbejdsplads. Men som det fremgår, har jeg lidt problemer med galvanisk korrosion.  Det ser dog ud til, at s tæringerne ikke har udviklet sig i denne sæson. Jeg har billeder fra sidste år. Men det er lidt træls, da årsagen er vanskelig at finde - jo adskil hele el installationen og start forfra. Men hvis een her har en godt råd, hvor jeg skal søge, vil det være kærkommen.

Ovenstående er fra sidste år og 2 sejlsæsoner. Det er samme status i år. Men træls er det.

Hilsen
Flemming

Flemming M

Hanse 350/DEN233
Back to Top
Ma Lai View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ma Lai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2012 at 17:59

Hej Flemming

Ja, det er da godt nok et trist syn. Jeg har ingen tæring i propellen og kun ganske lidt på zinkanoden på propellen. Skifter den alligevel hvert år.
Da vi fik båden, fik jeg at vide, at det var meget vigtigt, at vi tog stikket til vandvarmeren helt ud hver gang, når vi ikke havde den i brug, da der ellers ville løbe krybestrøm i jorden, som ikke bliver afbrudt ved blot at slukke for kontakten. Og vi har landstrøm på hele tiden, når vi ligger i hjemhavn.

Med venlig hilsen
Mads
Back to Top
341 Agathe View Drop Down
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 341 Agathe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 November 2012 at 10:40

Hej Flemming

Det kunne også være kavitation, men det kræver en nærmere undersøgelse.

I sejlklubben har vi et foredrag til foråret med Piet Jansen fra Force Technology, hvor alle disse problemer bliver gennemgået.

Måske var det en idé for din sejlklub at lavede et lignende arrangement.Piet er ekspert i disse problemer og sejler, så det kan næsten ikke blive bedre.

Med venlig hilsen

Ulrik

Agathe 341 2003, white hull, tiller steering, deep draft keel, long rudder
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.04
Copyright ©2001-2015 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk