myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Denmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Advarsel ang. lade sikringer!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Advarsel ang. lade sikringer!

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
jensenflemming View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant


Joined: 25 April 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jensenflemming Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Advarsel ang. lade sikringer!
    Posted: 29 May 2012 at 14:48
Hej Alle,
 
Jeg har lige haft en lille uha oplevelse med en sikring på min Hanse 400...
 
På vej hjem fra Tunø løjede vinden og jeg sat motor den sidste halve time inden jeg var i havn. Fik fortøjret op og gik ned om læ.
 
Der lugtede der så af brændt elektronik! Jeg gik så båden igennem for at finde ud af hvad der var brændt af. Til sidst fandt jeg ud af at een af de 3 sikringer som fordeler strømmen imellem mine 3 batteri banker igennem Stromat laderelæet havde været igang med at smelte/brænde helt sammen.
 
Det som var problemet var formentlig en lidt dårlig forbindelse i den der kabelsko/spadestik forbindelse til en af mine 50 amperes sikringer.
 
Der må simpelthen have stået en lysbue imens generatoren fra motoren har ladet strøm på batterierne. Denne lysbue afgiver selvfølgelig en masse varme og smelter så plastikken og kunne jo have resulteret i brand! Ville ikke have været sjovt inde i det rum hvor al elektronikken gemmer sig :(
 
Jeg har nu skiftet de 3 sikringsholdere ud med en type som ikke er spadestik baset og en type som jeg klart stoler mere på.
 
Se billeder vedhæftet.
 
Check evt din båd og se om alt er som det skal være med de sikringer.
 
Sejler hilsen fra Flemming / Hanse 400e / Surferen / Marselisborg Havn
 
Billeder :
 
Ny løsning øverst, smeltet/ødelagt holder nederst - bemærk at der har stået en grim kulbue 
 


Edited by jensenflemming - 29 May 2012 at 22:59
Back to Top
Flemming_M View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant
Avatar

Joined: 23 November 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flemming_M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 June 2012 at 16:59
Hej Flemming. Uha det ser noget svedet ud. Tak for tips og et godt bud på, at ændre til kraftigere materiel.
Vh Flemming Madsen
Hanse 350 - Hansine af Glyngøre
Flemming M

Hanse 350/DEN233
Back to Top
Captain Cook View Drop Down
Admiral
Admiral
Avatar

Joined: 23 May 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1009
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Captain Cook Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 March 2013 at 16:51
Hej Flemming
Jeg tror faktisk at der var et indlæg om problemet på Myhanse for et par år siden. Du har faktisk IKKE løst problemet endnu! Jeg havde samme oplevelse på min Hanse 400. Hvis du kigger nøje på billedet af din ladestrømsfordeler (eller i manualen for samme), vil du se, at motorbatteriet skal være nr 2 (II) på fordeleren, læg mærke til at stelledningen også er mærket (II). I Greifswald har de fejlmonteret motor/startbatteri på kontakt (I), og ligeledes generatoren på (I), og det vil sige, at når du kører for motor, så lades der KUN på motorbatteriet (I), øvrige batterigrupper får ingen ladning.
 
Calira Stromat SV1/Dan-Sep SV1 fungerer således:
Motorbatteri og generator tilsluttes (II) +og-  - de øvrige grupper tilsluttes (I) og (III)
Når motorbatteriet (II) er under 13,0 V, lades der kun på dette.
Når spændingsforskellen på (II) overstiger 13,8 V. sluttes et relæ til (I) og (III) og der lades på alle batterier.
 
Hvis der er relativt kort tid mellem tilslutning til landstrøm, vil man aldrig opdage fejlen.
 
Med hensyn til de brændte sikringer, så læg mærke til, at kun 2 af de 3 sikringer (50A) er brændt.
Jeg mener, at det på Myhanse var forklaret ved, at når der bruges 80 A fra et halvfladt ankerbatteri, så vil batteriet prøve at hente strøm fra det batteri som det er tilsluttet genem ladestrømsfordeleren.
Denne strøm passerer gennem de to 50 A sikringer og brænder dem af ( Ja, også 2 hos mig).
 
Hilsen Kjeld
 
 
Freya H400 #27 (2006), 40HP 3JH4E, 2-cabin, 3-blade Flexofold, Aries LiftUp Windvane, Exturn 300, Jefa DD1,Simrad NX40,Icom M603(VHF)+M802(SSB)
Back to Top
Captain Cook View Drop Down
Admiral
Admiral
Avatar

Joined: 23 May 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1009
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Captain Cook Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 March 2013 at 17:11
P.S.:
Hvis din Monteringsvejledning/Manual  er bortkommet, så send en PM så kopierer jeg den til dig.
Her på dette forum må der ikke sendes materiale med copyright.
K.
Freya H400 #27 (2006), 40HP 3JH4E, 2-cabin, 3-blade Flexofold, Aries LiftUp Windvane, Exturn 300, Jefa DD1,Simrad NX40,Icom M603(VHF)+M802(SSB)
Back to Top
Borjebus View Drop Down
Commander
Commander
Avatar

Joined: 29 January 2013
Location: Sweden W
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Borjebus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 October 2015 at 10:10
Hej Kjeld,

Min Hanse 370e borde vara byggd ungefär samtidigt som din 400, och det el-schema som jag har tillgång till gäller för både 370 och 400.
Enligt denna ritning skall Stromat/SV1 ha följande anslutet:
+1: Service-batterier
+2: Batterier för winchar/bogpropeller (stora förbrukare)
+3: Start-batteri och motor/generator

Du menar att detta är fel eftersom motor/generator måste vara anslutet till +2, oberoende av vilken batteri-grupp man har på +2 ?

Min båt har troligen start-batteri/motor/generator anslutet på +1, och service-batterier på +2. Mina winchar matas från service-batterier (3 st) och den nya bogpropellern från start-batteriet.
Min prioritet (koppling) kan  diskuteras, men jag har mätt mig till att det är service-batterierna som har prioriterad generator-laddning. Om jag vill byta "laddnings-prioritet" är det bara att skifta kablarna på Stromat/SV1, eller?

BÄSK, Hanse 370e #82 from 2006, Yanmar 3JH4E/SD50, 3-blade Flexofold, RMC(Lewmar) 185 Bowthruster, Vulcan 9, Simrad+B&G instruments
Back to Top
Captain Cook View Drop Down
Admiral
Admiral
Avatar

Joined: 23 May 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1009
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Captain Cook Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 May 2017 at 11:35
Hej Bäsk
Har ikke været på myhanse i lang tid, men her får du et svar:
Det er normalt at startbatteriet bliver ladet først, inden at andre forbrugere får strøm.
Derfor skal generatoren på motoren sluttes til startbatteriet, og startbatteriet til (II) på Stromat.
Ideen er, at man altid har et fuldt opladet startbatteri, fordi det rent sikkerhedsmæssigt er vigtigere at kunne starte sin motor i en nødsituation, end at man har strøm til  elektriske winches, bovpropel eller stereoanlæg.
Du kan uden problemer bytte/skifte kablerne på Stromat.
At Hanse har en fejl i el-diagrammet er vel ingen overraskelse. Her på sitet kan man læse om adskillige små og store fejltagelser på værftet.
Kjeld
Freya H400 #27 (2006), 40HP 3JH4E, 2-cabin, 3-blade Flexofold, Aries LiftUp Windvane, Exturn 300, Jefa DD1,Simrad NX40,Icom M603(VHF)+M802(SSB)
Back to Top
jensenflemming View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant


Joined: 25 April 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jensenflemming Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 May 2017 at 12:49
Hey Captain Cook!

Så lige denne besked nu her - selvom der går mega lang tid imellem indlæg :o)

Hvis det passer det du siger - så er (II) input altså lidt anderledes end de andre og prioriterer at sørge for at startbatteri bliver ladet op først.

Jeg troede faktisk de alle var eens og ville udjævne foreskellene ligelidt.

Havde du en manual? Gerne send på flemmingdjensen (add) gmail.com

// Flemming
Back to Top
Captain Cook View Drop Down
Admiral
Admiral
Avatar

Joined: 23 May 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1009
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Captain Cook Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 November 2019 at 17:11
Myhanse Denmark er ikke voldsomt meget anvendt, men her lidt opfølgning.
Jeg har skiftet mine sikringsholdere ligesom Flemming, og har opgraderet sikringerne til 80A. Det har nu virket i 7-8 år. Som nævnt. vil et fladt batteri til winch/anchorwinch/bovpropel prøve at hente strøm gennem Stromat, hvor sikringerne på 50A vil brænde af efter kort tid, efter at være udsat for et strømforbrug på 80-100A.
Manual til den gamle model af Stromat findes på nettet, og her kan man også se, at den nye model af Stromat har sikringer på 80A og forbindelsekablerne er opgraderet fra 10mm2 til 25mm2.
Husk:  II på Stromat skal forbindes til generator og motorbatteri !!!
:Kjeld
Freya H400 #27 (2006), 40HP 3JH4E, 2-cabin, 3-blade Flexofold, Aries LiftUp Windvane, Exturn 300, Jefa DD1,Simrad NX40,Icom M603(VHF)+M802(SSB)
Back to Top
H8jer View Drop Down
Admiral
Admiral


Joined: 14 September 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H8jer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 November 2019 at 08:01
Hej

Den calira ladesplitter ser noget klein ud.
Hvis den er diode baseret, så koster det også 0.7v i max spænding som de sekundære batteribanker lades med.

I den gamle 311 skiftede jeg til Sterling Pro Spilt som ikke har det tab på 0,7v.

I vores 370 er ikke nogen calira, men en splitter der mere ligner Sterlings.

Hvis jeg havde caliraen, ville jeg ønske mig en Sterling af konen i julegave..

Hanse 370#487 30HP 3-cabin
Back to Top
H8jer View Drop Down
Admiral
Admiral


Joined: 14 September 2010
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H8jer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2019 at 16:43
Originally posted by H8jer H8jer wrote:

Den calira ladesplitter ser noget klein ud.
Hvis den er diode baseret, så koster det også 0.7v i max spænding som de sekundære batteribanker lades med.


Retter lige mig selv her. Jf. denne vejledning er det et skillerelæ som slår til hvis et af batterierne er over. 13,8v
https://www.cabotron-elektronik.de/app/download/7766846/BAN_SV_1.pdf

Driftsampere er kun 50A!
Så pro-splitten er et klart bedre valg med 120A


Edited by H8jer - 12 November 2019 at 16:47
Hanse 370#487 30HP 3-cabin
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.137 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk