myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Denmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Rorvibrationer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rorvibrationer

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Ariel Hanse 315 View Drop Down
Commander
Commander


Joined: 28 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariel Hanse 315 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rorvibrationer
    Posted: 30 October 2006 at 20:11
Vi har ligesom andre rorvibrationer.
Jeg har set på den svenske hanseklubs diskussionsforum, en der har spartlet bagkanten af roret, så den ender i en spids. Dette skulle gøre at vibrationerne skulle forsvinde. Det samme foreslås gjort med kølen, for større fart.
Jeg vil gerne prøve dette.
Spørgsmålet er hvordan dette gøres. Hvilket produkt vil I tro der skal bruges?
 
Jacob
 
Ariel 315#395
Back to Top
Abstinenz View Drop Down
myHanse Moderator - Denmark
myHanse Moderator - Denmark
Avatar

Joined: 27 May 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 563
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Abstinenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 October 2006 at 20:49
Har du vibrationer i roret under sejl? For det lyder underligt Shocked
 
Vh, Steen


Edited by Abstinenz - 30 October 2006 at 20:50
Back to Top
Ariel Hanse 315 View Drop Down
Commander
Commander


Joined: 28 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariel Hanse 315 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 October 2006 at 18:48
Der er er del vibrationer for motor.
For sejl er der små vibrationer når farten nærmer sig 6 knob. Det bemærkes kun når rorpinden holdes i hånden og ikke når der bruges rorpindsforlænger.
 
Ved at spartle bagkanten af roret og kølen skulle vandet slippe bedre uden at give turbulens, og dermed højere fart. Om det kun er for kapsejladsfanatikere ved jeg ikke.
 
Jacob
Back to Top
Abstinenz View Drop Down
myHanse Moderator - Denmark
myHanse Moderator - Denmark
Avatar

Joined: 27 May 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 563
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Abstinenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2006 at 09:14
Hej Jacob.
Vi har også masser af vibrationer i rorpinden under motorsejlads, men som du skriver er de stort set elimineret, når der anvendes rorpindsforlænger (så det gør vi så Smile).
 
Det kunne være spændende at høre nærmere om du gennem slibning af roret kan fjerne vibrationerne, om ikke andet så når du for sejl passerer de 6 knob. Vi har i den korte tid, vi endnu har haft vores 342, været oppe på 10,4 knob over grunden og helt uden vibrationer, så det kan tænkes at dit ror mangler lidt finish fra fabrikkens side.
 
Jeg ved fra mange kapsejlere, at der lægges oceaner af timer i slibning og spartling af køl og ror, men det er mest for at optimere fart og lift. På den mangedobblet mester i X-99, Velux, fortalte de mig (har selv sejlet X-99), at de havde vel anvendt minimum 100 timer på at optimere køl og ror efter flyindustriens NACA skabeloner, idet produktionsbåde aldrig var perfekte på køl- og rorprofiler.  
 
Vh, Steen
342 # 436


Edited by Abstinenz - 01 November 2006 at 17:52
Back to Top
Ariel Hanse 315 View Drop Down
Commander
Commander


Joined: 28 January 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ariel Hanse 315 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2006 at 13:09
Vi har ikke været over 10 knob endnu, men en enkelt gang på 9,5 på loggen.
For genakker har vi en del gange sejlet op til 8,5 knob med vinden ind 90-120 grader og en sand vind på 7 m/s.Smile
På sommerferien, hvor der var højtryksvejr og sjældent vind over 5 m/s, samt gummibåd på slæb kom vi sjældent over 6 knobDead. Så vi overvejer kraftigt at købe en genua. Vi ved dog ikke endnu hvilken størrelse og materiale den skal laves af.
 
For at vende tilbage til slibningen og spartlingen, hvad vil du bruge til at spartle kanten op med?
 
Jacob
 
Back to Top
Abstinenz View Drop Down
myHanse Moderator - Denmark
myHanse Moderator - Denmark
Avatar

Joined: 27 May 2006
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 563
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Abstinenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 November 2006 at 14:59
Epoxy filler fx. fra Hempel
 
Vedr. genua, så har Pipaluk (Hanse 315 fra Vallensbæk) netop fået en 130% DCP55 sandwich mylar/pentex sag og er meget begejstret for den.
 
vh, Steen


Edited by Abstinenz - 01 November 2006 at 15:04
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.125 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk