Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. | |
Rorvibrationer |
Post Reply |
Author | |
Ariel Hanse 315
Commander Joined: 28 January 2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 October 2006 at 20:11 |
Vi har ligesom andre rorvibrationer.
Jeg har set på den svenske hanseklubs diskussionsforum, en der har spartlet bagkanten af roret, så den ender i en spids. Dette skulle gøre at vibrationerne skulle forsvinde. Det samme foreslås gjort med kølen, for større fart.
Jeg vil gerne prøve dette.
Spørgsmålet er hvordan dette gøres. Hvilket produkt vil I tro der skal bruges?
Jacob
Ariel 315#395
|
|
Abstinenz
myHanse Moderator - Denmark Joined: 27 May 2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 563 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du vibrationer i roret under sejl? For det lyder underligt
Vh, Steen Edited by Abstinenz - 30 October 2006 at 20:50 |
|
Ariel Hanse 315
Commander Joined: 28 January 2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der er er del vibrationer for motor.
For sejl er der små vibrationer når farten nærmer sig 6 knob. Det bemærkes kun når rorpinden holdes i hånden og ikke når der bruges rorpindsforlænger.
Ved at spartle bagkanten af roret og kølen skulle vandet slippe bedre uden at give turbulens, og dermed højere fart. Om det kun er for kapsejladsfanatikere ved jeg ikke.
Jacob
|
|
Abstinenz
myHanse Moderator - Denmark Joined: 27 May 2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 563 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Jacob.
Vi har også masser af vibrationer i rorpinden under motorsejlads, men som du skriver er de stort set elimineret, når der anvendes rorpindsforlænger (så det gør vi så ).
Det kunne være spændende at høre nærmere om du gennem slibning af roret kan fjerne vibrationerne, om ikke andet så når du for sejl passerer de 6 knob. Vi har i den korte tid, vi endnu har haft vores 342, været oppe på 10,4 knob over grunden og helt uden vibrationer, så det kan tænkes at dit ror mangler lidt finish fra fabrikkens side.
Jeg ved fra mange kapsejlere, at der lægges oceaner af timer i slibning og spartling af køl og ror, men det er mest for at optimere fart og lift. På den mangedobblet mester i X-99, Velux, fortalte de mig (har selv sejlet X-99), at de havde vel anvendt minimum 100 timer på at optimere køl og ror efter flyindustriens NACA skabeloner, idet produktionsbåde aldrig var perfekte på køl- og rorprofiler.
Vh, Steen
342 # 436 Edited by Abstinenz - 01 November 2006 at 17:52 |
|
Ariel Hanse 315
Commander Joined: 28 January 2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi har ikke været over 10 knob endnu, men en enkelt gang på 9,5 på loggen.
For genakker har vi en del gange sejlet op til 8,5 knob med vinden ind 90-120 grader og en sand vind på 7 m/s.
På sommerferien, hvor der var højtryksvejr og sjældent vind over 5 m/s, samt gummibåd på slæb kom vi sjældent over 6 knob. Så vi overvejer kraftigt at købe en genua. Vi ved dog ikke endnu hvilken størrelse og materiale den skal laves af.
For at vende tilbage til slibningen og spartlingen, hvad vil du bruge til at spartle kanten op med?
Jacob
|
|
Abstinenz
myHanse Moderator - Denmark Joined: 27 May 2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 563 |
Post Options
Thanks(0)
|
Epoxy filler fx. fra Hempel
Vedr. genua, så har Pipaluk (Hanse 315 fra Vallensbæk) netop fået en 130% DCP55 sandwich mylar/pentex sag og er meget begejstret for den.
vh, Steen Edited by Abstinenz - 01 November 2006 at 15:04 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk |